השיטות המקובלות להרחקת יונים

הדברה אורגנית כל שירותי ההדברה במקום אחד
הדברת הבית לקראת הקיץ – ככה תבחרו נכון
מרץ 17, 2019
הצג הכל

היונה נחשבת לאחד העופות המזוהים ביותר עם הנוף העירוני. היא אוהבת לקנן גבוה כך שגגות הבתים, מרפסות, וגם מסתורי הכביסה מהווים עבורה מקום מצוין. זו גם ציפור חזקה וסתגלנית כך שהערים, על הצפיפות והרעש שלהן אינן מפריעות לה ואפילו להיפך, היא מוצאת הרבה מאוד שאריות מזון ונהנית מהן. הביטחון שצברה היונה בערים מביא לא מעט פעמים להתנגשות. הרעש, הנוצות, והלשלשת גורמים למטרד. לכן, הרחקת יונים בדרכים שונות (שבכולן לא נעשית בהן פגיעה ממשית אלא רק חוסר נוחות להרחקתן) הפכה לשירות מבוקש ולהתמחות בפני עצמה.

מדוע מומלץ להרחיק את היונים?

הזכרנו את הרעש והלשלשת המהווים מטרד ובעיה אסתטית אך היונים יכולות לגרום ליותר מכך. היונים נושאות פעמים רבות הקרציונים: טפילים זעירים הדומים לפשפשים ויכולים לחדור אל הבית בקלות אם היונה מקננת ממש בקרבת החלון או הכביסה. ישנם טפילים נוספים שהן יכולות לשאת עליהן ולהעביר הלאה כמו פשפשים, פרעושים ועוד. מכל אלה לא יהיה קל להיפטר ולרוב תידרש הרחקה מקצועית. מעבר לכך, יונה חולה יכולה להעביר מחלות וחיידקים כמו סלמונלה או קולי צואתי. לכן, כדאי למצוא דרך להרחיקן בצורה מקצועית והומנית שלא תפגע בהן. אמנם יש שיטות ביתיות להרחקה אך מרחיק יונים מקצועי ימצא את השיטה הטובה ביותר בהתאם לתנאי השטח וגם ייתן אחריות ויבצע עבודה נוספת במידה וצריך.

אילו שיטות יש להרחקת יונים?

היונים הן חכמות, קולטות מהר “טריקים” כאלה ואחרים כמו דחלילי עופות אחרים שמטרתם להפחיד או לתת תחושה של תחרות על טריטוריה. מעבר לכך הן עקשניות וסתגלניות כך שלא פשוט לגרום ליונה להתרחק ונדרשת עקשנות גם מצידנו ועבודה שנעשית בצורה מקצועית. ישנן היום כמה דרכים להרחיק את היונים:

  • רשת נגד יונים: רשת מהווה מחסום עבור היונה ולא מאפשרת לה לנחות במקום המתאים לה לקינון (ופחות מתאים לנו) כמו מסתורי כביסה ואזורים נוספים בבניין בהם יש לה את התנאים לקנן. רשת נגד יונים שתהיה פרושה בכל שטח הכניסה למובלעת כזאת או אחרת בבניין פשוט לא תאפשר ליונה לנחות ולהגיע למקום. רשתות נגד יונים עשויות מחומרים שונים כמו ניילון או פוליאתילן. רשת פוליאתילן נחשבת חזקה ועמידה יותר בפני השמש יותר. עם זאת, המראה שלה אסתטי פחות מרשת ניילון שהיא שקופה.
  • דוקרנים: מטרתם של הדוקרנים אינה באמת לדקור את היונים ולגרום להן לפציעה חלילה אלא לגרום לכך שהמשטח עליו הן נוחתות יהיה לא יציב ולא נוח עבורן. היונים מחפשות קרקע יציבה ולכן משטח דוקרנים יפריע להן עד כדי חיפוש מקום אחר לקינון. ישנם סוגים שונים של דוקרנים הנבדלים זה מזה בחומר ממנו הם עשויים ובהתאם לכך גם ביעילות שלהם. ישנם דוקרנים מפלסטיק, סיליקון ונירוסטה. דוקרני נירוסטה נחשבים ליעילים ביותר. התקנת הדוקרנים צריכה להתבצע בצורה מקצועית כדי שהיונים העקשניות לא ימצאו פתחי מעבר להשתחל דרכם אל האזור הרצוי. דוקרני נירוסטה מגיעים בצורת W כך שהם חולשים על פני השטח. דוקרני נירוסטה גם עמידים ביותר בפני תנאי מזג האויר: שמש ורטיבות ומחזיקים לאורך זמן.
  • קפיץ מקפיץ: מתאים כאשר ישנו חשש שדוקרנים יפגעו בילדים או כאשר השטח מצומצם מדי. הקפיץ עשוי מנירוסטה ופרוש על פני השטח לו הוא מיועד. בדומה לדוקרנים גם הקפיץ מספק משטח לא יציב וחוסר נוחות שימנעו מהיונה לראות באזור זה מקום טוב לקינון או להתמקמות. 
  • הרחקת יונים אלקטרונית: עד כמה שהדבר נשמע שיטה טובה, נמצא שהיא פחות יעילה ולכן מרחיקי יונים מקצועיים פחות משתמשים בה. מדובר על מכשיר הפועל על סוללות ומשמיע צלילים בתדרים שאנו לא מסוגלים לשמוע אך היונים שומעות והם גורמים להן חוסר נוחות, אך כפי שכבר ציינו, היונים סתגלניות ומוכנות לעמוד גם ברעשי רקע מציקים אם המקום טוב מספיק למגורים וקינון.

מחירי השיטות השונות

על פי מחירון הרחקת יונים של אתר טוב תודה, המחיר שיגבה עבור הרחקת יונים תלוי בשיטה בה נעשתה ההרחקה, האזור בו נמצאות היונים והנגישות אליו. הרחקה ממרפסות באמצעות דוקרנים או קפיץ תעלה 50-100 שקלים. (יתכן שמרחיק שישתמש בדוקרני פלסטיק יגבה מחיר נמוך יותר אך כאמור יעילותם נמוכה יותר). מחיר הרחקת יונים  ממרפסות באמצעות רשת נע על פני טווח רחב מאוד ויכול להיות נמוך מאוד, אפילו 30 שקלים ולהגיע גם עד 800 שקלים. הדבר תלוי בסוג הרשת, השטח והאם נדרשים אמצעים מיוחדים להתקנה. גם בהרחקה באמצעות רשת ממרזבים טווח המחירים דומה. כאשר זו הרחקה ממסתורי כביסה, טווח המחירים בכל שיטות ההרחקה גבוה מאוד ויכול לנוע בין 55-700 שקלים בדוקרנים, 30-800 באמצעות רשת או 70-700 באמצעות קפיץ. למסתורי כביסה הגישה יכולה להיות בעייתית בכל השיטות ויתכן שיידרש סנפלינג המייקר מאוד את המחיר. (המחירים שצוינו עשויים להשתנות)

מדוע נדרש מרחיק יונים מקצועי?

לכאורה נשמע שאפשר לגשת לחנות הכל לבית או להזמין אונליין את אמצעי ההרחקה ולהתקין אותו לבד. למה נדרש מרחיק מקצועי? ראשית, גם אם הגישה למקום הקינון נוחה, נדרשת מיומנות כדי להתקין אותו בצורה חזקה ונכונה, כך שהגישה תיחסם לחלוטין או שהיונה תעדיף באופן חד משמעי לחפש מקום קינון אחר. שנית, הגישה יכולה להיות בעייתית מאוד למקומות הקינון. לרוב היונה לא תרגיש בטוחה מספיק כדי לקנן על המרפסת מול הנוף אלא תחפש מובלעות עם גישה בעייתית. אז יהיה כאמור צורך בסנפלינג, מה שלא מומלץ שתעשו לבדכם… 

באדיבות אתר טוב תודה.